Portfolio dla copywritera jest mniej więcej tym, czym śrubokręt dla hydraulika — obaj bez tych atrybutów coś pokombinują, jakoś może dadzą radę, ale finalnie nie będzie można powiedzieć, że “będzie Pani zadowolona”.
Aby klienci zainteresowali się Twoimi usługami, musisz im pokazać swoje teksty. Najlepiej, gdy mają one postać jakkolwiek rozumianego portfolio.
Pytanie, jak zrobić copywriterskie portfolio jest jednym z częstszych, jakie padają na grupach w mediach społecznościowych, gdzie wypowiadają się osoby na początku swojej pisarskiej kariery. Takie osoby z reguły nie wiedzą, w jakiej formie przedstawić napisane przez siebie teksty dla innych firm. Poniżej podsuwamy kilka pomysłów.
Skąd wziąć teksty do portfolio copywritera, będąc osobą na początku kariery?
Mówi się, że portfolio to podstawa, bez której trudno znaleźć klientów. To twierdzenie jest w 100% prawdziwe. Każdy klient, który szuka osoby do pisania tekstów, chce zobaczyć portfolio copywritera, z którym będzie współpracował.
Jeśli więc dopiero szukasz pierwszych zleceń i nie masz na swoim koncie żadnych tekstów komercyjnych, Twoja sytuacja się nieco komplikuje, ale nie jest beznadziejna. Masz co najmniej dwie opcje.
- Możesz rozejrzeć się w swoim otoczeniu, czy Twoi znajomi nie prowadzą stron lub sklepów internetowych. Być może zechcą opublikować Twoje treści na swoich witrynach. Byłoby idealnie, gdyby docenili Twój trud i zechcieli Ci za nie zapłacić.
- Możesz wybrać dziedzinę, w której chcesz się rozwijać jak copywriter i napisać 2-3 teksty, które pokażesz potencjalnym klientom. Dobrze byłoby, gdyby te teksty zostały opublikowane na jakimś blogu lub stronie.
Sprawdź jak założyć bloga na WordPress
Pisanie za darmo nie należy do najprzyjemniejszych zajęć, ale zaufaj — napisanie 3 tekstów za darmo i ich publikacja zajmą Ci mniej czasu niż daremne szukanie pierwszych zleceń bez copywriterskiego portfolio.
Wybór formy portfolio copywritera
1. Załącznik z dokumentami tekstowymi: takie rozwiązanie jest wyjściem najgorszym z możliwych. Jest tak z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, takie portfolio nie świadczy dobrze o profesjonalizmie copywritera. Po drugie jest zbyt wymagające dla zleceniodawcy. Musi pobrać pliki, otworzyć na dysku. Uwierz, że nie jesteś jedyną osobą, od której pracownik firmy dostaje teksty.
2. Link do dysku Google Drive: wysyłanie udostępnionego linka z google-owej chmury też nie jest zbyt profesjonalne, jednak jest to lepsze rozwiązanie niż dołączanie dokumentów do maila. Taka opcja pozwala łatwo przejrzeć teksty — można dodatkowo utworzyć foldery uwzględniające różne kategorie tematyczne tekstów.
3. Własna strona internetowa: copywriterskie portfolio prezentowane przy pomocy strony internetowej to rozwiązanie idealne. Pozwala w dowolny (i przede wszystkim profesjonalny!) sposób zaprezentować własne teksty klientom. Oprócz tego strona jest elementem obowiązkowym marki copywritera, który chce działać jako freelancer.
4. Portfolio przygotowane w programie Canva: jeśli nie chcesz tworzyć własnej strony www, możesz sięgnąć do kreatora graficznego Canva, który pozwala tworzyć estetycznie wyglądające strony przypominające portfolio. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość publikacji portfolio w dokładnie taki sam sposób, jakby było ono opublikowane na niezależnej witrynie internetowej.
Jak się zabrać za tworzenie portfolio?
Nie będziemy w tym miejscu wyjaśniać, jak tworzyć dokumenty tekstowe, ani jak zakładać konto na Google Drive, ale skupimy się na dwóch ostatnich wspomnianych wariantach.
Strona internetowa jako portfolio copywritera
Wbrew pozorom, przygotowanie własnej strony, na której zaprezentujesz swoje dotychczasowe prace, nie jest trudnym zadaniem. Każdy z łatwością jest w stanie stworzyć taką wizytówkę — wystarczy sięgnąć po poradniki, których jest pełno na YouTube.
Jeżeli chodzi o wybór systemu do tworzenia własnego portfolio, z czystym sumieniem możemy polecić wykorzystanie systemu WordPress. Dzięki temu oprogramowaniu szybko przygotujesz swoje portfolio, korzystając z gotowych szablonów.
Jedyną trudność może sprawić Ci sama konfiguracja środowiska serwera i instalacji WordPress, ale z tym może pomóc Ci pracownik działu wsparcia technicznego firmy, w której masz wykupiony serwer.
Kreator portfolio Canva
Canva pozwala tworzyć profesjonalnie wyglądające projekty graficzne, które z powodzeniem można wykorzystać w różnych formatach tekstowych. Świetnie sprawdza się również jako kreator portfolio, który można opublikować pod własnym adresem URL dokładnie tak, jakby była to normalna strona internetowa.
Efekt jest naprawdę imponujący. Zresztą spójrz na zrzut ekranu poniżej…
Portfolio stworzone w Canvie ma jedną fantastyczną funkcjonalność. Umożliwia osadzanie linków dokładnie tak, jak w przypadku każdej strony www. Możesz więc swojemu portfolio nadać wizualną postać, aby w dużym stopniu składało się ze zdjęć, które przekierowują do stron docelowych, na których Twoje teksty zostały opublikowane.
Cechy idealnego portfolio copywritera
Przygotowując swoje portfolio, musisz pamiętać o kilka rzeczach — pamiętaj, że ma ono być przede wszystkim atrakcyjne z punktu widzenia Twojego klienta (nie chodzi tu wcale o walory estetyczne). Przecież nie jesteś ani grafikiem, ani też twórcą stron internetowych. Ważne, aby portfolio spełniało następujące kryteria:
- Łatwość nawigowania —klient powinien otrzymać łatwy dostęp do tekstów, które chcesz mu przekazać. Chodzi tu o to, aby mógł bez trudu zapoznać się z dowolnym Twoim tekstem.
- Łatwość udostępniania — ważne, aby Twoje copywriterskie portfolio dało się udostępnić jednym kliknięciem, np. w wiadomości email. Dzięki temu klient otrzyma natychmiastowy wgląd w Twoje umiejętności.
- Łatwość edycji — portfolio musi być łatwe w edycji. Wyobraź sobie, że nagle dany temat kompletnie się dezaktualizuje. Przyznasz, że pokazywanie takiego tekstu klientom jest trochę bez sensu. Dlatego właśnie musisz zadbać o to, aby dało się taki tekst łatwo usunąć. To samo tyczy się dodawania nowych treści.
Portfolio copywritera: podsumowanie
Widzisz, że sposobów, które umożliwiają stworzenie własnego portfolio jest kilka. Przyznasz, że nie każdy z nich jest dobrym wyborem. Zdecydowanie polecamy Ci założenie własnej strony, co i tak Cię nie ominie, jeśli myślisz na poważnie o karierze w zawodzie, albo sięgnięcie po gotowe rozwiązania oferowane przez kreator Canva.