You are currently viewing Copywriter: jak zacząć pracę w tym zawodzie?

Copywriter: jak zacząć pracę w tym zawodzie?

Pisanie tekstów na zlecenie to zajęcie, które można wykonywać z domu, ciesząc się przyzwoitymi zarobkami. Taka wizja dla wielu osób wydaje się kusząca. Poniżej podpowiadamy, jak zacząć pracę w zawodzie copywritera.

Na czym polega praca copywritera?

Copywriter to osoba, której zadaniem jest tworzenie różnego rodzaju treści o charakterze marketingowym. W obrębie tekstów marketingowych wyróżnia się kilka grup na podstawie celu, jaki mają one realizować. Część copywriterów zajmuje się tworzeniem treści sprzedażowych, inni zaś skupiają się na przygotowaniu materiałów informacyjnych, poradnikowych.

Obejrzyj wideo na YouTube

Rodzaje copywritingu

Jeśli chcesz zostać copywriterem, musisz zdecydować się, jakiego typu treści tekstowe chcesz tworzyć. Jest wiele formatów copywriterskich, które możesz oferować klientom. W związku z tym możesz szukać zleceń jako:

  • SEO copywriter: osoba, która tworzy teksty wspierające bezpośrednio pozycjonowanie stron internetowych. Najczęściej jest odpowiedzialna za tworzenie artykułów blogowych, opisów produktów i kategorii dla sklepów internetowych;
  • Copywriter kreatywny: spec od wymyślania haseł reklamowych i scenariuszy kampanii kreatywnych. Mimo że ten rodzaj copywritingu jest ekscytującym zajęciem, to trudno znaleźć zlecenia, będąc na początku ścieżki zawodowej;
  • Direct response copywriter: specjalista od tekstów sprzedażowych, perswazyjnych — takich, których celem jest osiągnięcie konkretnego działania po stronie użytkownika. Najczęściej osoba ta odpowiedzialna jest za tworzenie tekstów sprzedażowych: sekwencji email marketingowych, stron lądowania nastawionych na konwersje (często zakup produktu lub usługi);
  • Content writer: osoba zajmująca się tworzeniem szeroko pojmowanych treści marketingowych. Najczęściej przygotowuje treści poradników, ebooków, postów w mediach społecznościowych, jak również artykułów blogowych. Często zamiennie używa się terminu SEO copywriter i content writer;
  • UX writer: do obowiązków osób zajmujących się UX writingiem należy tworzenie tekstów na potrzeby stron internetowych, aplikacji mobilnych i wszelkiego rodzaju produktów cyfrowych. Specjalizacja ta daje duże perspektywy rozwoju.

Aby zostać dobrym copywriterem, na pewno warto skupić się na jednej ścieżce rozwoju. Mamy na myśli wybór jednej ze specjalizacji. Jeśli uważasz, że wymyślanie haseł reklamowych będzie sprawiać Ci największą frajdę — a do tego uważasz, że nieźle Ci to wychodzi — możesz poszukać agencji reklamowej, w której odbędziesz swój pierwszy staż.

Jeśli po pewnym czasie okaże się, że to nie do końca odpowiednia dla Ciebie ścieżka kariery, zawsze możesz wtedy spróbować swoich sił w innych obszarach copywritingu — szukając zleceń np. w content marketingu.

Skąd czerpać wiedzę na temat copywritngu?

Każda osoba, która chce zostać copywriterem, powinna zacząć od zdobycia potrzebnej wiedzy i umiejętności, które pozwolą szukać pierwszych zleceń. W internecie jest mnóstwo wartościowych blogów, kanałów na Youtube, czy też profili w mediach społecznościowych. Nie trzeba wcale wydawać pieniędzy, aby rozpocząć karierę w zawodzie copywritera.

Teoria nie zawsze wystarcza, by sprawnie odnajdować się na rynku zleceń, dlatego warto jak najwięcej tworzyć treści do tzw. szuflady — takich, które możesz później wysłać do potencjalnych klientów. Przyda Ci się to szczególnie wtedy, gdy Twoim celem jest praca dla firm, które stawiają na tworzenie tekstów z myślą o Google i jego użytkownikach.

Jeśli uważasz, że pisanie tekstów z myślą o użytkownikach wyszukiwarki jest tym zajęciem, które będzie Cię interesować, możesz wziąć udział w kursie SEO copywritingu.

Jakie umiejętności są potrzebne w zawodzie copywritera?

Aby zarabiać na pisaniu tekstów, należy zdobyć pewien zestaw umiejętności, dzięki którym staniesz się w oczach klientów pracownikiem godnym zainteresowania.

  • Dobra znajomość zasad języka polskiego: głównym narzędziem pracy copywritera jest słowo — należy więc sprawnie nim operować. Oczywiście też — a może i przede wszystkim — operować poprawnie językiem polskim.
  • Dobra znajomość języka angielskiego: język angielski jest koniecznością w pracy copywritera. Choćby po to, aby rozumieć treści poradnikowe, z których czerpie się wiedzę. Co więcej, znając angielski, można zdobywać zlecenia za lepsze stawki.
  • Wiedza z obszaru psychologii sprzedaży: pisanie tekstów wymaga znajomości zasad, którymi kierują się ludzie w podejmowaniu decyzji — zwłaszcza tych o charakterze zakupowym.
  • Umiejętności techniczne: znajomość zasad funkcjonowania internetu i stron internetowych może być szczególnie przydatna w przypadku copywritera freelancera, który chce skupić się na tekstach SEO.
  • Umiejętność wykonywania researchu: nie mówimy tutaj o researchu słów kluczowych, ale o szerokich umiejętnościach zdobywania wiedzy z różnych dziedzin. Zdarza się, że zlecenia wymagają głębokiego zaznajomienia się ze specyfiką branży klienta, dla którego piszesz teksty.
  • Kreatywność: choć termin ten jest chyba najpopularniejszym słowem-wytrychem w marketingu, to pewne predyspozycje do myślenia poza szablonami są bardzo wskazane w zawodzie copywritera.

Jak ułatwić sobie start w zawodzie copywritera?

Jeśli chcesz odnieść sukces w pracy copywritera, musisz aktywnie zacząć działać w obszarze budowania swojej marki. Szukanie pracy i zleceń jest ważne, ale trzeba też prowadzić działania z obszaru marketingu wokół swojego biznesu — zwłaszcza gdy zechcesz zostać copywriterem freelancerem.

Budowanie marki freelancera copywritera najlepiej rozpocząć od prowadzenia własnego bloga, kanału tematycznego na Youtube, czy też promocji w mediach społecznościowych. Będzie Ci z pewnością potrzebna nowoczesna strona internetowa, która stanie się dla Ciebie kanałem pozyskiwania nowych zleceń.

Przy czym musisz pamiętać, że rozwój własnych kanałów, na których dzielisz się treściami, wymaga dużej determinacji i zaangażowania. Nie da się tego robić okazjonalnie. Warto dodać, że wpisy blogowe publikowane na swojej stronie internetowej mogą służyć jako portfolio copywritera.

Ważna wskazówka: jeśli jesteś na początku przygody z copywritingiem — albo dopiero ją planujesz — sugerujemy Ci wybrać swoją specjalizację tematyczną. Jeśli będziesz pracować jako copywriter SEO, merytoryczna znajomość różnych dziedzin będzie dla Ciebie bardzo istotna i usprawni Twoją pracę. Niestety nie da się być specjalistą w każdej branży.

Copywriter freelancer czy praca na etacie?

Wiele osób marzy się praca copywritera freelancera. Niestety w swoich wyobrażeniach dostrzegają tylko pozytywne strony tej formy zarobkowania. Często nie zwracają uwagi na trud związany z szukaniem klientów, jak również opłatami wynikającymi z prowadzenia własnej działalności.

Jeśli chcesz zacząć pracę jako copywrtier freelancer, ale nie chcesz jeszcze zakładać działalności gospodarczej, sugerujemy odwiedzić portal Useme— miejsce, w którym znajdziesz pierwsze zlecenia, jak również wystawisz fakturę VAT bez konieczności zakładania własnej firmy.

Copywriter. Jak zacząć zdobywać pierwsze zlecenia?

W kwestii zdobywania pierwszych klientów wszystko zależy od ścieżki, którą chcesz wybrać — możesz starać się o pracę etatową (najpewniej na początku nieodpłatny staż), a możesz od razu próbować swoich sił jako copywriter freelancer. Jeśli interesuje Cię ta druga opcja, koniecznie musisz stworzyć swoje portfolio. W końcu klienci chcą wiedzieć, czy osoba, której mają zapłacić za teksty, dostarcza oczekiwaną jakość. Gdyby się okazało, że nie masz żadnych tekstów komercyjnych, którymi możesz się pochwalić, wtedy musisz napisać je do tzw. szuflady (i z tej szuflady wyciągać je, by pokazać potencjalnym klientom).

Co do rodzaju tekstów w portfolio copywritera, zastanów się, jaki rodzaj treści najbardziej Ci odpowiada. Jeśli uznasz, że interesuje Cię content marketing i tworzenie treści dla sklepów internetowych, możesz przygotować w ramach „roboczego portfolio” opisy produktów, artykuły, które wyślesz do firm zainteresowanych współpracą. Jeśli zaś wolisz kreatywne pisanie, możesz wymyślić kilka haseł reklamowych dla dowolnego produktu, lub napisać scenariusz reklamy.

Ile zarabia copywriter?

Copywriting i content marketing to dziedziny, w których zarobki są bardzo zróżnicowane. Osoba na początku swojej przygody z pisaniem tekstów, najczęściej nie zarabia zbyt wiele. Jeśli jednak odpowiednio pokieruje swoją ścieżką kariery, szybko może wejść do grona osób zajmujących się pisaniem tekstów, które na zarobki nie narzekają.

Doświadczony copywriter spokojnie może zarobić nawet powyżej 10 000 zł. Wcale tu nie mówimy o osobach pracujących na wysokich stanowiskach w agencji reklamowej, a o copywrterach freelancerach.

Copywriter: jak zacząć? [podsumowanie]

Jak widzisz, zawód copywritera stwarza szerokie możliwości — zarówno dla freelancerów, jak i osób chcących zacząć pracę na etacie. Wbrew temu, co niektórzy wróżą, zawód copywritera nie zniknie jeszcze przez długie lata. Sztuczna inteligencja będzie wspierać pracę osób odpowiedzialnych za teksty, ale nie zastąpi ich. Jest po prostu niedoskonała — potrafi napisać niskiej jakości teksty zapleczowe, ale o wysokiej jakości nie może tam być mowy.

Często zadawane pytania

Jak zacząć w copywriting?

Sposobów na start w zawodzie copywritera jest kilka. Można poszukać stażu, zacząć zdobywać klientów na własną rękę, można też popytać osób w swoim otoczeniu, czy nie chcą skorzystać ze wsparcia osoby tworzącej teksty marketingowe.

Czy opłaca się być copywriter?

Copywriter to zawód, który może być źródłem naprawdę wysokich zarobków, trzeba jednak sporo pracy włożyć, aby zacząć zdobywać atrakcyjne zlecenia, lub dostać pracę w renomowanej agencji.

Jak zostac copywriterem bez doswiadczenia?

Jeśli nie masz doświadczenia — tym samym nie możesz pokazać klientom portfolio copywritera — musisz napisać kilka tekstów, które będziesz mógł wysyłać do firm, z którymi chcesz współpracować. Możesz je umieścić na dysku Google Drive, wtedy łatwo udostępnisz klientowi treści tekstów.